Jak pory roku i towarzyszące im temperatury wpływają na zamarzanie paliwa?

Polska strefa klimatyczna zapewnia bardzo różnorodne temperatury w trakcie trwania poszczególnych pór roku. Kierowcy tankujący paliwo muszą mieć świadomość, że w przypadku wyjątkowo niskich temperatur paliwo może zamarznąć, powodując problemy z odpaleniem samochodu. Dotyczy to zarówno pojazdów zasilanych olejem napędowym, jak i tych na benzynę. Odpowiednio dobrany rodzaj wysokojakościowego paliwa pozwoli na uniknięcie tego rodzaju problemów nawet przy bardzo niskich temperaturach.

Jakie temperatury powodują zamarzanie oleju napędowego i jak sobie z tym radzić?

Na zamarzanie paliwa najbardziej narażeni są kierowcy posiadający samochody z silnikiem Diesla. W sytuacji, kiedy temperatura na zewnątrz spada poniżej -7 stopni Celsjusza, z oleju napędowego zaczyna wytrącać się parafina pod postacią płatków lub niewielkich kryształków. W temperaturze około -20 stopni Celsjusza może ona całkowicie zatkać układ paliwowy. Jeżeli dojdzie do zamarznięcia paliwa, należy poczekać, aż odmrozi się samoistnie.

Warto pamiętać, że w przypadku Diesla dostępne są dwa rodzaje paliwa: letnie oraz zimowe. Letni olej napędowy może zamarzać już w 0 stopniach Celsjusza. W zależności od rodzaju zimowego oleju napędowego może on zamarzać dopiero w -20, a nawet -32 stopniach Celsjusza. Zimowe paliwo do silników Diesla dostępne jest na stacjach paliw od 16 listopada do 1 marca. Na niektórych stacjach można spotkać się również z przejściowym olejem napędowym, zamarzającym w temperaturze około -10 stopni Celsjusza. Dostępny jest od 1 października do 15 listopada.

W jakich temperaturach może zamarznąć benzyna i co zrobić w takiej sytuacji?

Silniki zasilane benzyną są nieco odporniejsze na zamarzanie paliwa, jednak nie są całkiem wolne od tego problemu. Benzyna sama w sobie nie jest podatna za zamarzanie, jednak ma tendencję do chłonięcia wody z powietrza. Podczas tankowania pojazdu woda pod postacią pary wodnej dostaje się do baku, a w chwili, kiedy jest w nim mała ilość benzyny – skrapla się.

Woda zassana przez filtr przy obniżonych temperaturach może zamarznąć w nim lub w przewodach paliwowych , powodując problem z odpaleniem pojazdu. Jeżeli do tego dojdzie, należy odholować pojazd do garażu i pozwolić odmarznąć paliwu. Następnie najlepiej zatankować benzynę „pod korek” i dodać specjalny środek zapobiegający zamarzaniu paliw.